Het kan soms goed doen om even hard te gaan sporten. De spieren te laten werken en de endorfines door je lijf te laten gieren. Wat echter net iets minder goed doet is de stijfheid die er vaak op volgt. Je kent het fenomeen wel van de stramme en pijnlijke spieren die je teisteren de dag nadien. Gelukkig zijn er wel wat manieren om je spieren te laten ontspannen. Methodes die ervoor zorgen dat je toch net een tikje minder spierpijn hebt na een zware training.

De infrarood sauna!

Infrarood sauna’s zijn de laatste jaren sterk opgekomen. Modellen als de SpaPro zijn dan ook betaalbaar en leveren een goede kwaliteit. Een bijkomend voordeel, naast de gewoonlijke ontspanning, van een infrarood sauna kopen is dat het ook ideaal is om je spieren te doen ontspannen. De stralingswarmte van de sauna zorgt ervoor dat jouw spieren opwarmen en soepeler worden. Dit komt omdat jouw spieren door de straling een betere doorbloeding kennen. Soepele spieren staan dan weer garant voor een minder grote kans op blessures en natuurlijk ook minder spierpijn.

Een kleine massage kan wonderen doen

Pijnlijke spieren hebben we allemaal al wel eens meegemaakt. Het is een euvel dat deels opgelost kan worden door een korte massage van de pijnlijke zones na een training. Zo kan je ervoor kiezen om jouw spieren bijvoorbeeld met een verwarmende olie in te smeren. Er zijn echter nog heel wat andere opties op de markt vandaag de dag. Zo zijn er gels, heb je tijgerbalsem en nog tal van alternatieven. Ook een goed idee hier kan zijn om de spieren met een verkoelende gel te masseren. Ook koelte kan immers verlichting bieden bij spierpijn!

Blijf bewegen

Het is zonder enige twijfel de grootste fout die mensen maken bij spierpijn na een zware training: ze stoppen met bewegen. Dit is echter een foute strategie. Als je jouw spieren laat rusten zorg je ook voor een minder goede doorbloeding van die spieren. Dat betekent op zijn beurt dan weer dat het herstel een stuk trager gaat. Een betere methode is om te blijven bewegen op een lage intensiteit. Ga bijvoorbeeld eens wandelen in plaats van joggen. Zo blijf je zorgen voor een goede doorbloeding en een sneller herstel.